[Inspiratie op vrijdag] 'Fout' jaren 80-biertje uit Zweden

  • Design
  • 21 aug 2015 @ 14:16
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Packaging designSmaakprikkel

Zoals er ‘guilty pleasures’ bestaan in de muziek, zo heb je ze ook op het gebied van bier. Fredrik Tunedal, oprichter van de kleine bierbrouwerij PangPang, besloot om op een markt waar elke brouwer zo origineel mogelijk wil zijn, de boel om te draaien. Hij brouwde een biertje dat goedkoop moest smaken, en dat aan de buitenkant ook moest uitstralen. Voor dat laatste tekende het Zweedse bureau Snask.

Over the top
De packaging moest er ‘goedkoop’ en ‘fout’ uitzien. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het biertje Pang Pang Light zou heten, maar in verband met Zweedse alcoholwetten mocht dat niet. Daarom koos bureau Snask, dat al eerder packaging ontwierp voor PangPang, voor het gelijkende woord ‘Aight’ (Amerikaans slang voor ‘alright’). Snask liet zich inspireren door de stijl van de jaren tachtig: over-the-top metallic typografie, opvallende knalkleuren. Je ziet het de Knight Rider zo meenemen in zijn snelle wagen.

Goedkoop maar populair
Brouwer Tunedal deed zijn best om het biertje goedkoop te laten smaken – net als grote biermerken, die bezuinigen op de grondstoffen voor hun bier, gebruikte hij goedkope ingrediënten. Ironisch genoeg is het bier volgens brouwer PangPang juist een groot succes.

Voorlopig is het biertje alleen te koop in Zweden, Denemarken en Noorwegen.
 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken